Siapa Yang Mengikutku?

Monday, March 14, 2011

Apabila Geng Bertemu..

Dengan izin saya menggunakan istilah 'geng keras' bagi merujuk kepada kawan rapat. Sepanjang tiga tahun setengah saya menuntut ilmu di Universiti Pendidikan Sultan Idris, antara geng keras saya yang sentiasa bersama dengan saya ialah Atul, Liza, Pei, Bie, Fawez, dan Fariz, lebih-lebih lagi dengan geng perempuan saya iaitu, Atul, Liza, Pei dan Bie. Setiap kali kami bersama, ada saja cerita dan celoteh terlontar sehingga membingitkan suasana kampus dan kuliah. Pada pagi tadi, kami terdengar rungutan seorang pelajar perempuan yang sama menggunakan tandas dengan kami. "Bisingnya mereka ni". Mana tidaknya, kami ketawa terbahak-bahak di dalam tandas tersebut. Yang pasti, kami tidak membuli atau mengutuk perempuan tersebut. Apabila geng keras bertemu antara satu sama lain, pastinya kecoh dan kebisingan. Apabila kami bertemu, kami pastinya berkomunikasi dalam bahasa Melayu Sarawak kerana kami merupakan orang Sarawak, kecuali Liza. Walau bagaimanapun, Liza kini mengerti apa yang kami perkatakan dalam Melayu Sarawak, dan tahu berkomunikasi dalam Melayu Sarawak walaupun tidak seberapa fasih. Walaupun kawan saya merupakan orang Perak dan orang Kelantan, mereka masih berkawan dengan geng Sarawak. Kadang-kadang, mereka ; Liza, Fariz dan Fawez dikatakan 'murtad', kerana jarang bergaul campur dengan geng senegeri, tetapi sebaliknya berkawan dengan geng Sarawak.  Kami sekawan sememangnya mempelajari bahasa sesama kami, dan pada masa tertentu kami akan memvariasikan bahasa ; bahasa melayu standard, dialek Perak, dialek Kelantan ; dialek Sabah. Walaupun tidak seberapa fasih dalam bahasa lain, kami masih mampu untuk memahami apa yang diperkatakan oleh kawan-kawan. Apabila geng bertemu, semua bahasa divariasikan, di samping 'memeriahkan' suasana dan kebingitan dengan pelbagai celoteh dan ragam. Melalui persahabatan ini yang terdiri daripada beberapa gabungan negeri, saya dapat memahami istilah dan kosa kata yang terdapat di luar lingkungan bahasa saya walaupun tahap kefasihan saya dalam bahasa lain agak memuaskan. Yang penting bagi saya, pemahaman terhadap bahasa orang lain, di samping itu, melalui bahasalah hubungan saya dan kawan saya bertambah erat. 


Dari kiri : Bie, Qriz, Liza, Atul , Apei (tiada ketika ini kerana berada di dalam kelas)


Apei memegang telefon bimbit.



Dari kiri: Apei, Liza, Mojahid, Qriz, Fazil, Fawez 

No comments:

Post a Comment