Siapa Yang Mengikutku?

Wednesday, March 16, 2011

Kakak II

Kakak II memaparkan versi lain berbanding situasi kakak I. Kakak II mengisahkan kekeliruan budak kecil akan sistem panggilan kakak. Seperti yang saya nyatakan dalam Kakak I, kakak juga merupakan sistem panggilan dalam institusi keluarga. Dalam institusi keluarga, kakak merupakan tua dalam pertalian adik-beradik. Kakak II melibatkan seorang budak perempuan yang beranggapan bahawa panggilan ‘kakak’ merupakan hak mutlak. Dalam sebuah keluarga, seorang suami isteri memiliki dua orang anak. Kedua-dua orang  anaknya merupakan perempuan. Anak yang sulung digelar ‘kakak’ manakala anak bongsu digelar adik. Secara logiknya, panggilan kakak diberi agar dapat menanam rasa tanggungjawab si anak yang lebih tua terhadap adiknya, di samping menuntut anak supaya beradap. Suatu hari, suami isteri tersebut menyuruh saya menjaga anaknya yang sulung kerana mereka hendak membawa anak bongsu mereka ke klinik. Berikut merupakan dialog saya dengan budak perempuan tersebut.
                
            Saya : Adik, adik lapar ke? Kalau adik lapar, beritahu kakak ya.
            Adik : ( Dia tidak mengendah percakapan saya kepadanya)
Saya : Adik.. Adik (memanggilnya dengan lembut tetapi dia tidak menghiraukan panggilan saya. Saya lalu menuju ke arahnya.
Saya : Adik, kakak tanya ni. Adik lapar?
Adik : Adik tidak ada. Mak Ayah pergi bawa adik pergi jumpa doktor. Yang ada Cuma kakak. Saya ja kakak. Tidak ada kakak lain.

Saya hanya tersenyum dengan jawapan ‘kakak’. Dia yang muda daripada saya adalah ‘kakak’. Jadi, saya memanggilnya kakak, kerana berdasarkan pemahaman budak perempuan tersebut, panggilan kakak adalah khas untuk dia dan mutlak. Hal ini adalah disebabkan budak perempuan tersebut sudah terlatih dan terbiasa dengan panggilan oleh ibu bapanya. Walaupun terdapat percanggahan pengetahuan, budak perempuan tersebut masih membahasakan dirinya 'kakak'. Secara tidak langsung, budak perempuan tersebut telah terdedah pada kesopanan dan adab.

Kakak I


Kakak merupakan kata nama am. Kakak juga merupakan sistem panggilan dalam instusi keluarga. Dalam institusi keluarga, kakak merupakan paling tua. Namun, jika merujuk pada situasi yang saya alami, panggilan ‘kakak’ oleh seseorang yang lebih berusia daripada kita adalah bertentangan dengan hierarki dalam institusi keluarga. Hal ini berlaku pada diri saya sendiri. Kisahnya berlaku antara saya dan pemandu kereta sapu.  Pemandu kereta sapu tersebut saya kenal semenjak dari tahun pertama saya menuntut di Universiti Pendidikan Sultan Idris. Saya memanggil pemandu kereta sapu tersebut, Uncle Raju, iaitu berbangsa India. Uncle Raju pula memanggil saya dengan panggilan ‘kakak’. Secara logiknya, Uncle Raju lebih berusia daripada saya, jadi kebarangkalian dia memanggil sama ada nama saya atau ‘cik’ atau ‘adik’. Namun, sebaliknya berlaku, iaitu Uncle Raju memanggil saya dengan panggilan ‘kakak’.


                Uncle Raju :  ‘Kakak’ hendak ke mana?
                Saya: Uncle, saya hendak ke pekan.

Melalui dialog di atas, jelas menunjukkan saya dengan Uncle Raju mempunyai pertentangan dalam sistem panggilan. Saya mendapat tahu bahawa Uncle Raju tidak bersekolah dan buta huruf. Saya menganggak bahawa Uncle Raju menggunakan panggilan ‘kakak’ atau ‘abang’ pada setiap penumpangnya sebagai tanda hormat dan sopan. Saya mengagumi sikap Uncle Raju yang ramah dan mengutamakan adab pekerti. Saya sebagai guru bahasa Melayu membetulkan pemahaman Uncle Raju. Uncle Raju memahami konsep ‘kakak’, namun beliau masih mgunakan atau mengekalkan panggilan ‘kakak’ dan ‘abang’. Uncle Raju menyatakan bahawa dia telah biasa menggunakan  panggilan tersebut. Namun, Uncle Raju telah mengetahui konteks penggunaan ‘kakak’ dan ‘abang’ yang sebetulnya walaupun masih mengekalkan panggilan tersebut kepada penumpangnya. Oleh itu, saya sebagai guru mengambil iktibar bagi memperbetul konsep sistem panggilan ini, lebih-lebih lagi dalam kalangan masyarakat bukan Melayu bagi mengelakkan kekeliruan sekaligus melestarikan kesopanan dan peradapan semasa berkomunikasi dengan orang lain.