Siapa Yang Mengikutku?

Sunday, March 13, 2011

Hanya Kerana Swasta

Bahasa bukan hanya wujud dalam patah kata semata-mata. Bahasa juga boleh dideskriptifkan dalam bentuk wacana tulisan. Dengan erti kata lain, bahasa boleh terdapat dalam bentuk tulisan yang terdiri daripada susunan huruf menjadi kata, susunan kata menjadi frasa, susunan frasa menjadi klausa, seterusnya menghasilkan satu wacana. 
          Pada setiap bulan, saya akan menerima beberapa memo atau flyer yang berbentuk hebahan. Kebanyakan memo atau hebahan yang dihantar oleh pengurusan perumahan Bahtera, tempat saya menyewa rumah. Pada suatu hari, saya ternampak memo di lantai berdekatan dengan pintu rumah saya. setiap kali saya membaca kandungan memo yang saya terima, sememangnya terdapat banyak kesalahan tatabahasa. Perkara yang paling menyedihkan saya, terdapat penggunaan bahasa Inggeris yang tiada berdaftar pun dalam mana-mana perkamusan Melayu di Malaysia. Banyak kesalahan ejaan seperti tanggongjawab, kebanyakkan, disini. Begitu juga penggunaan bahasa Inggeris, dan ada juga penggunaan bahasa Inggeris yang mentah-mentah diterjemah sesuka hati. Contohnya seperti yang terdapat di dalam memo yang saya terima di bawah:



 Berdasarkan memo di atas, terdapat banyak kesalahan : penggunaan imbuhan di (di tutup, di layan). 
Penggunaan bahasa Inggeris : teres - terrace, burn

               Hanya disebabkan pengurusan perumahan tersebut merupakan swasta, bukan kerajaan atau awam, penggunaan bahasa, format memo mahupun tatabahasa tidak dituruti dalam konteks urusan rasmi memandangkan bahasa Melayu merupakan bahasa rasmi. Bagi organisasi swasta, mereka tidak terikat dengan penggunaan bahasa Melayu kerana berpendapat bahawa bahasa Inggeris lebih relevan dan formal dalam konteks urusan rasmi berbanding bahasa Melayu. Saya cuma terfikir, kita mendiami negara Malaysia. Maka, kita seharusnya menghormati budaya Malaysia, terutamanya dari segi bahasa. Sudah tersurat dan termaktub dalam Perlembagaan, Perkara 152 dan Akta Bahasa Kebangsaan, Bahasa Melayu merupakan bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi. Bahasa cerminan bangsa. Utamakan bahasa kebangsaan sebagai bahasa utama, bukan bermakna menghapuskan penggunaan bahasa Inggeris, tetapi eloklah penggunaan bahasa Inggeris menjadi bahasa kedua. Keberlangsungan penyelewengan terhadap bahasa Melayu merupakan suatu penghinaan standard bahasa kita yang menjadi kebanggaan dan persetujuan rakyat Malaysia.

No comments:

Post a Comment