Siapa Yang Mengikutku?

Sunday, March 13, 2011

Kecelaruan Identiti

          Sesungguhnya manusia memang sukar untuk difahami. Macam-macam ragam manusia di muka bumi ini. Ceritera seterusnya berkenaan seseorang yang mengalami 'kecelaruan identiti'. Sememang memang ada unsur lelucon dalam ceritera kali ini. Perubahan yang berlaku dalam kehidupan seseorang  tidak akan mengubah apa-apa yang berkaitan dengan dirinya, baik asal-usulnya mahupun bahasa ibundanya. Siapa menduga seseorang itu tidak mampu mengubah budayanya walaupun perubahan pada bahasanya. 

         Senario ini berlaku di Sarawak, iaitu pada waktu cuti semester. Kami mengadakan perjumpaan semula bersama rakan-rakan sekolah menengah. Pada perjumpaan itu, saya mendapati bahawa setiap kawan saya telah banyak mengalam perubahan, terutamanya dari segi fizikal. Masing-masing menceritakan pengalaman masing-masing. Ada yang melanjutkan pelajaran ke menara gading, ada juga yang bekerja. Salah seorang kawan saya telah bekerja di perantauan orang, iaitu di Capetown. Ketika saya bersembang dengannya, memang jelas kawan saya tersebut telah banyak berubah. 

        Perkara yang paling mengejutkan saya, kawan saya pandai berbahasa Inggeris semenjak bekerja di sana. Dahulu, semasa kami bersekolah, kawan saya ini tidak pandai berkomunikasi dalam bahasa Inggeris. Persekitaran tempatnya bekerja menyebabkannya pandai berbahasa Inggeris. Intonasi dan gaya penyampaiannya semasa bersembang dengan saya,  jelas menunjukkan pengaruh bahasa Inggeris yang kuat dalam komunikasinya. Beliau kerapkali tersasul apabila menyebut perkataan bahasa Melayu. Betapa kuatnya pengaruh bahasa Inggeris sehingga menyebabnya terencat dalam percakapannya; terlalu banyak hentian. 

         Oleh sebab kawan saya terlalu lama bermastautin di Capetown, menyebabkan pengucapannya teragak-agak kerana terlalu banyak terpengaruh oleh bahasa Inggeris. Orang sekeliling pun selalu  beranggapan bahawa kawan saya bukan orang tempatan kerana bahasanya. Orang lain celaru dengan identiti dengan kawan saya sama ada orang tempatan atau orang luar. Susah juga terlalu lama mendiami sesuatu tempat yang bukan dalam kawasan bahasa sejagat, lama-kelamaan komunikasi dan cara hidup kita akan mengalami asimilasi sehinggalah menimbulkan kecelaruan. Iman kenalah teguh. Sedaya upayalah memartabatkan bahasa kita agar tidak hilang begitu sahaja. Tidaklah kita lagi dijajah oleh bahasa asing. Kita memiliki bahasa dan identiti. Bahasa itu menampakkan keagungan dan kehormatan manusia yang memilikinya.

No comments:

Post a Comment