Siapa Yang Mengikutku?

Friday, March 18, 2011

Pelancong Asing

Pada minggu lepas, saya menemui dua orang perempuan yang kelihatannya pelancong luar negara. Kelihatan mereka berdua memegang peta dan kamus bahasa Melayu. Saya mengagak bahawa mereka kesesatan. Saya lalu menghampiri mereka dan bertanya. Berikut merupakn dialog antara kami.

Saya: Hye, i'm Christina. Can I help both of you two?

Pelancong 1 : Oh. Hye Christina. Nice to know You, Im Elizabeth and this is my friend, Jane. Actually we want to go to Jalan Maharajalela. Can you show the way or direction?

Saya: Oh I see. Wait a minute. Actually I'm not familiar at this place too. Let me ask my friend first.

Pelancong 2: Okey, sure.

Saya bertanya kepada kawan saya arah untuk menuju ke Jalan Maharajalela.
 Setelah mengetahuinya, saya pun berkata kepada kedua-dua pelancong asing tersebut.

Pelancong 1: Cik, saya sudah tahu bagaimana hendak pergi ke sana. Terima kasih kerana menolong.

Saya terkejut mendengar pelancong itu berbahasa Melayu walaupun intonasinya ala kebaratan.

Pelancong 2: Kami tahu berbahasa Melayu. Anda bukan Melayu?

Saya : Saya bukan melayu tetapi pandai berbahasa Melayu.

Pelancong 1 : Kami seronok berbahasa Melayu. Boleh tahu budaya mereka. Sungguh beradab.

Walaupun, mereka mengujarkan percakapan mereka patah demi patah, tetapi saya kagum mereka sedaya upaya berbahasa Melayu sepenuhnya tanpa mencampuradukkan bahasa Melayu. Sekiranya kita rakyat Malaysia, sudah tentu kita akan mencampuradukkan  bahasa kita dengan bahasa asing. Kalau mereka bangga berbahasa Melayu, kenapa tidak kita? Usahlah kita mencemarkan bahasa bahasa kita, tanpa kita sedari bahawa percampuran bahasa menyebabkan kita tiada indentiti dan boleh menimbulkan kekeliruan bahasa Melayu jati. Bahasa melambangkan identiti dan pemikiran bangsa.

No comments:

Post a Comment